Jule cheesecake med daddelbund

I går havde jeg vildt meget lyst til cheesecake og besluttede mig at lave en julecheesecake med daddelbund. Den blev ret lækker, så deler lige opskriften med jer her. Min mand er “desværre” ikke så vild med cheesecake, så nu har jeg virkelig meget kage til mig selv. Jeg tror jeg vil køre forbi en veninde med noget i dag og håber også min mor lige kan komme forbi og spise et stykke.

Ingredienser:
Bund:
150 g mandler
150 g hasselnødder
100 g havregryn
3 spsk. kakao
0,5 tsk. kardemomme
1 tsk. stødt ingefær
1 tsk. stødt nelliker
200 g dadler
1 appelsin

Ostecreme:
5 blade husblas
75 g flormelis
2 tsk. vaniljesukker
3,5 dl fløde
200 g flødeost

Kirsebærlag:
3 dl kirsebærsauce (siet uden bær)
3 blade husblas

Fremgangsmåde:
Bunden:
Blend først mandler, hasselnødder havregryn, kakao og krydderier. Tilsæt derefter dadler og 1 appelsin og blend til en ensartet klump. Fordel i bunden af en springform og stil i fryseren mens du laver ostecremen.

Ostecreme:
Stil husblas i blød i koldt vand i mindst 10 min. Rør flormelis, vaniljesukker og flødeost sammen. Pisk fløden til flødeskum og vend i flødeostblandingen, men hold lidt igen til at blande med husblas. Smelt husblas ved svag varme, evt. over vandbad og bland med lidt flødeskum. Vend det herefter hurtigt i flødesostblandingen og fordel den ud over daddelbunden. Stil den på køl i mindst 4 timer.

Kirsebærlag:
Stil husblas i blød i koldt vand i mindst 10 min. Si kirsebærsaucen så du får den uden bær. Kog det op under svag varme og tilsæt husblas. Lad det derefter køle af ca. 30 minutter til det er omkring 25-30 grader. Fordel udover kagen og pynt evt. med lidt krymmel og stil på køl igen i mindst 4 timer. Derefter er den klar til at spise.

Skriv en kommentar